Τέταρτη Εντολή

NA θυμάσαι την ημέρα τού Σαββάτου, για να την αγιάζεις·
    Έξι ημέρες να εργάζεσαι, και να κάνεις όλα τα έργα σου· η ημέρα, όμως, η έβδομη είναι Σάββατο του Kυρίου τού Θεού σου· να μη κάνεις σ’ αυτή κανένα έργο, ούτε εσύ ούτε ο γιος σου ούτε η θυγατέρα σου ούτε ο δούλος σου ούτε η δούλη σου ούτε το κτήνος σου ούτε ο ξένος σου, που βρίσκεται μέσα στις πύλες σου·
    Επειδή, σε έξι ημέρες δημιούργησε ο Kύριος τον ουρανό και τη γη, τη θάλασσα, και όλα όσα βρίσκονται μέσα σ’ αυτά· και κατά την έβδομη ημέρα αναπαύθηκε· γι’ αυτό ο Kύριος ευλόγησε την ημέρα τού Σαββάτου, και την αγίασε.
(Έξοδος 20:8-11)

Είδαμε την , και 3η εντολή. Τώρα ας κοιτάξουμε την 4η. Η τέταρτη εντολή είναι η μεγαλύτερη σε αριθμό λέξεων από όλες τις εντολές. Άρα λοιπόν, στα μάτια του Θεού είναι σημαντική. Είναι όμως και η πιο παραμελημένη. Σχεδόν καμία χριστιανική εκκλησία δεν την τηρεί.

Έξι Ημέρες Εργασίας

Η τέταρτη εντολή ζητά δύο πράγματα. Το πρώτο είναι η παραγωγική εργασία που πρέπει να διαρκεί τις πρώτες έξι ημέρες της εβδομάδας. Το δεύτερο είναι η ανάπαυση την έβδομη.

Ο Θεός μας έπλασε να εργαζόμαστε. Δουλειά του Αδάμ ήταν να φροντίζει τον Κήπο της Εδέμ και γενικά όλα όσα είχε πλάσει ο Θεός στη γη.

Η εργασία είναι πράγματι καλό πράγμα. «Αργία μήτηρ πάσης κακίας,» λένε οι σοφοί Έλληνες. «Όποιος δεν εργάζεται περιεργάζεται» μου έλεγε η γιαγιά όταν ήμουν μικρός.

Τι γίνεται αν δεν έχει κάποιος εργασία; Αν είναι άνεργος ή συνταξιούχος, ή έχει κάποια αναπηρία; Εργασία δε σημαίνει μόνο έμμισθη εργασία. Για τους νέους, εργασία είναι το σχολείο. Για τη νοικοκυρά οι δουλιές του σπιτιού. Εργασία είναι οτιδήποτε δημιουργικό κάνουμε που κάνει τον κόσμο μας λίγο καλύτερο.

Ακόμη και οι συνταξιούχοι μπορούν να απασχολούνται δημιουργικά σε κάτι που τους αρέσει και δεν τους κουράζει. Μελέτες έχουν δείξει ότι η δημιουργική απασχόληση προσθέτει ποιότητα και ποσότητα στη ζωή.

Ανάπαυση την Έβδομη Ημέρα

Το «έξι ημέρες να εργάζεσαι» οι περισσότεροι το κρατάμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Το πρόβλημα είναι στην έβδομη ημέρα, που ο Θεός τη θεσπίζει ως ημέρα ανάπαυσης. Όχι οποιαδήποτε ημέρα. Ο Θεός προσδιορίζει συγκεκριμένα την έβδομη. Η έβδομη ημέρα είναι ημέρα αναγκαστικής αργίας και ανάπαυσης.

Και δεν είναι μόνο ημέρα ανάπαυσης, αλλά άγια ημέρα: “Ο Κύριος ευλόγησε την ημέρα του Σαββάτου και την αγίασε” (Έξοδος 20:11). Στην Ελλάδα είμαστε συνηθισμένοι σε αγίους και αγίες που ανακηρύσει η εκκλησία τους οποίους οι Έλληνες σωστά σέβονται αλλά λανθασμένα και δυστυχώς προσκυνούν. Εδώ ο ίδιος ο Θεός θεσπίζει μία ημέρα ως άγια. Άγια σημαίναι ξεχωρισμένη. Η Έβδομη ημέρα λοιπόν είναι μία ημέρα που ανήκει στον Θεό και πρέπει να είναι αφιερωμένη σε Αυτόν. Αν τη θέσπισε ο Θεός, πόσο πιο σημαντική είναι από τους αγίους που θέσπισε η εκκλησία!

Ποια είναι η Έβδομη Ημέρα;

Ποια όμως είναι η έβδομη ημέρα; Στο δημοτικό μας δίδασκαν ότι είναι η Κυριακή. Μα αυτό δεν έχει νόημα. Αν η Κυριακή είναι η έβδομη, τότε ποια είναι η πρώτη; «Η Δευτέρα,» μας έλεγαν. Και αν η Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα, η Τετάρτη ποια μέρα της εβδομάδας είναι; «Η τρίτη». Δεν είναι ανόητο;

Οι Έλληνες, όπως και άλλοι λαοί, ονομάζουμε τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας με αριθμούς. Έτσι, δεν υπάρχει περίπτωση να μπερδευτούμε.

Η πρώτη ημέρα της εβδομάδας είναι η λεγόμενη Κυριακή, η οποία στην Αγία Γραφή ονομάζεται «πρώτη ημέρα της εβδομάδας»: «KAI AΦOY πέρασε το Σάββατο, κατά τα χαράματα της πρώτης ημέρας της εβδομάδας, ήρθε η Μαρία η Μαγδαληνή, και η άλλη Μαρία, για να δουν τον τάφο» (Ματθαίο 28:1).

Άρα, η δεύτερη ημέρα της εβδομάδας είναι η Δευτέρα.

Η τρίτη ημέρα είναι η Τρίτη.

Και φυσικά, η τέταρτη ημέρα είναι η Τετάρτη.

Η πέμπτη ημέρα είναι η Πέμπτη.

Η έκτη ημέρα είναι η Έκτη… Μισό λεπτό. Την έκτη ημέρα δεν την λέμε Έκτη, αλλά Παρασκευή. Γιατί αυτή η αλλαγή στη σειρά των ονομάτων; Πολύ απλό. «Παρασκευή» σημαίνει «ετοιμασία» από το ρήμα «παρασκευάζω» δηλαδή ετοιμάζω. Η Παρασκευή άρα είναι ημέρα προετοιμασίας. Προετοιμασία για ποιο πράγμα;

Μα για το Σάββατο, την έβδομη ημέρα της εβδομάδας. Για να μπορέσω να γιορτάσω το Σάββατο, πρέπει να ετοιμαστώ από την Παρασκευή, εξ’ ου και το όνομα Παρασκευή.

Έβδομη ημέρα λοιπόν είναι το Σάββατο όχι η Κυριακή. Άλλωστε το λέει ξεκάθαρα και η εντολή: «Η έβδομη ημέρα είναι Σάββατο Κυρίου του Θεού σου» (Έξοδος 20:9).

Το Σάββατο δεν είναι μόνο για τους Εβραίους;

Φυσικά και όχι. Το Σάββατο δόθηκε στη δημιουργία, 2.000 χρόνια πριν τον Αβραάμ, τον πρώτο Εβραίο: «Και ο Θεός είχε συντελεσμένα κατά την έβδομη ημέρα τα έργα του, που έκανε· και αναπαύθηκε την έβδομη ημέρα από όλα τα έργα του, που έκανε. Και ο Θεός ευλόγησε την έβδομη ημέρα, και την αγίασε· επειδή, σ’ αυτήν αναπαύθηκε από όλα τα έργα του, που έκτισε και έκανε ο Θεός» (Γένεση 2:2-3).

Το Σάββατο λοιπόν ο Θεός το έδωσε στον Αδάμ και την Εύα που είναι γονείς όλων των λαών, των Ελλήνων συμπεριλαμβανομένων. Άρα το Σάββατο δόθηκε σε όλους τους λαούς, και στους Έλληνες.

Γι’ αυτό ο Χριστός είπε: «Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο» (Μάρκο 2:27). Δεν είπε ότι έγινε για τον Εβραίο, αλλά για τον άνθρωπο, τον κάθε άνθρωπο.

Ναι Αλλά ο Χριστός το Άλλαξε

Λάθος. Ο ίδιος είπε: «Mη νομίσετε ότι ήρθα για να καταργήσω τον νόμο ή τους προφήτες· δεν ήρθα να καταργήσω, αλλά να εκπληρώσω. Επειδή, σας διαβεβαιώνω, μέχρις ότου παρέλθει ο ουρανός και η γη, ένα γιώτα ή μία κεραία3 δεν θα παρέλθει από τον νόμο, έως ότου όλα εκπληρωθούν» (Ματθαίο 5:18-19).

Ο ίδιος το τηρούσε πάντοτε ακόμη και στο θάνατό Του. Έτσι πέθανε την Παρασκευή, αναπαύθηκε στον τάφο το Σάββατο, αναστήθηκε την πρώτη ημέρα της εβδομάδας.

Ναι Αλλά οι Απόστολοι δεν το Τηρούσαν

Λάθος. Η λέξη «Σάββατο» αναφέρεται 69 φορές στην Καινή Διαθήκη πολύ συχνά σε σχέση με συγκέντρωση πιστών και λατρεία του Θεού. Άρα ήταν πολύ σημαντική ημέρα, και για τον Χριστό, ο Οποίος άλλωστε τη θέσπισε, και για τους αποστόλους.

Ως σύγκριση, ας αναφέρω ότι στην Παλαιά Διαθήκη το Σάββατο αναφέρεται 99 φορές. Αν λάβουμε υπόψη ότι η Παλαιά Διαθήκη είναι περίπου 5 φορές μεγαλύτερη από την Καινή, τότε βλέπουμε ότι το Σάββατο αναφέρεται περίπου τρεις φορές περισσότερο στην Καινή Διαθήκη από ότι στην Παλαιά!! 

Η Ορθόδοξη Εκκλησία γιατί δεν Τηρεί το Σάββατο;

Καλό ερώτημα. Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην αρχαιότητα το τηρούσε. Αυτό το βλέπουμε από τις ονομασίες των ημερών της εβδομάδας που ανέφερα παραπάνω, και από πολλές άλλες ιστορικές μαρτυρίες. Για περισσότερες πληροφορίες, κοίτα εδώ.

Η Κυριακή πολύ αργότερα πήρε τη θέση του Σαββάτου, όχι επειδή το ζήτησε ο Χριστός ή οι απόστολοι, αλλά επειδή το θέλησαν κάποιοι. Πρωτεργάτης αυτής της αλλαγής καικατάργησης του Σαββάτου ήταν η εκκλησία της Ρώμης. Για περισσότερες πληροφορίες κοίτα εδώ.

Τι Πρέπει να Κάνω;

Η τέταρτη εντολή είναι δυστυχώς η ξεχασμένη εντολή. Παράξενο αν σκεφτείς ότι είναι η μόνη εντολή που ξεινά με τις λέξεις «να θυμάσαι». Αυτό που ο Θεός ζήτησε να θυμόμαστε, αυτό είναι που έχουν ξεχάσει οι άνθρωποι.

Αν θέλεις να είσαι εντάξει απέναντι στον Θεό, πρέπει να πάρεις την τέταρτη εντολή στα σοβαρά: «Μακάριοι αυτοί που πράττουν τις εντολές του, για να έχουν εξουσία επάνω στο δέντρο τής ζωής, και να μπουν διαμέσου των πυλώνων μέσα στην πόλη» (Αποκάλυψη 22:14). Μακάριοι λοιπόν σύμφωνα με το λόγο του Θεού είναι αυτοί που τηρούν τις εντολές του Θεού. Όχι τις 7, τις 8 ή τις 9, αλλά όλες, και τις 10!

Αν θέλεις να ξέρεις πως πρέπει να τηρούμε το Σάββατο, διάβασε τη σχετική μελέτη εδώ.

Ο Θεός να σε ευλογεί!

Πες μας τη γνώμη σου για αυτό το άρθρο.